99 Soruda Türk Halk Şiiri-Çözümler

1-Maniyi destandan ayıran nedir?



Hacminin tek dörtlükten oluşması maniyi destandan ayırır.



2-Yapılarına göre koşma çeşitleri nelerdir?

Yapılarına göre koşma çeşitleri şunlardır:

düz koşma

yedekli koşma

musammat koşma

ayaklı koşma

zincirbent koşma

koşma-şarkı



3-Türkiye'de mani nazım şeklini kullanan şairler kimlerdir?

Türkiye'de mani nazım şeklini kullanan başlıca şairler şunlardır:

Çıldırlı Aşık Şenlik

Posoflu Zülali

Bayburtlu Hicrani

Yozgatlı Hüzni

Feymani

Sümmani



4-Hangi şairler nasihatname türünde eserler vermişlerdir?

Yunus Emre

Abdal Musa

Eşrefoğlu Rumi

Şah İsmail

Güvahi

nasihatname türünde eserler veren şairlerdendir.



5-Türk şiirinden nazım şeklini oluşturan unsurlar nelerdir?

Nazım şeklini oluşturan unsurlar şiirin dış unsurlarıdır. Nazım şeklini,

kafiye örgüsü

nazım birimi

vezin

hacim

belirler.



6-Nazım şeklini belirlemede işlevsel olan unsurlar nelerdir?

kafiye örgüsü

hacim

nazım şeklini belirlemede işlevsel olan unsurlardır.



7-Mani ve koşmayı müstakil bir nazım şekli yapan özelliklerin başında ne gelir?

Mani ve koşmayı müstakil bir nazım şekli yapan özelliklerin başında kafiye örgüsü gelir.



8-Destan nazım şekli ile koşma nazım şeklinde ortak olan unsurlar nelerdir?

Destanın nazım birimi, ölçüsü ve kafiye örgüsü koşma ile benzerdir.



9-Destanı ayrı bir nazım şekli yapan nedir?

Destanı ayrı bir nazım şekli yapan hacmidir.



10-Halk şiirinde kullanılan nazım şekilleri nelerdir?

Halk şiirinde kullanılan belli başlı nazım şekilleri şunlardır:

mani

koşma

destan



11-Destanı koşmadan ayıran nedir?

Destan, kafiye örgüsü, nazım birimi ve ölçü özellikleriyle koşmaya benzer. Ancak destanlar koşmalar gibi 3 veya 5 dörtlükten değil, çok daha fazla dörtlükten oluşur. 150 dörtlükten oluşan koşma örnekleri vardır. Dolayısıyla destan, hacim özellikleri ile nazım şekilleri arasına girmiştir.



12-Halk şiirinde kullanılan kafiye örgüleri nelerdir?

Halk şiirinde iki tip kafiye örgüsü vardır:

mani tipi

koşma tipi



13-Halk şiirinde nazım türünü ne belirler?

Halk şiirinde nazım türünü,

konu

ezgi

işlev

belirler



14-Anonim halk şiirini oluşturan şiirler nelerdir?

Anonim halk şiirini oluşturan şiirler şunlardır:

mani

türkü

ağıt

ninni

tekerleme

bilmece



15-Türküler yapısal olarak hangi kısımlardan oluşur?

Türküler yapısal olarak iki kısımdan oluşur:

bent

kavuştak



16-Ninnilerin ezgileri kim tarafından belirlenir?

Ninniler ezgiyle söylenir ve bu ezgiler genellikle anneler tarafından belirlenir.



17-Âşık şiirinde kullanılan heceli nazım şekilleri nelerdir?

Âşık şiirinde kullanılan heceli nazım şekilleri şunlardır:

mani

koşma

destan



18-Âşık şiirinin en yaygın nazım şekli nedir?

Âşık şiirinin en fazla kullanılan nazım şekli koşmadır.



19-Halk şiirinde koşma çeşitleri nelerdir?

Halk şiirinde koşma çeşitleri şunlardır:

düz koşma

yedekli koşma

musammat koşma

ayaklı koşma

zincirbent ayaklı koşma

zincireme

koşma-şarkı



20-Âşık şiirinde heceli türler nelerdir?

Aşık şiirinde heceli türler şunlardır:

güzelleme

koçaklama

taşlama

ağıt

varsağı

semai

destan



21-Âşık şiirinde aruzlu türler nelerdir?

divan

selis

semai

kalenderi

satranç

vezni aher



22-Tekke şiirinde divan şiiri tesiriyle oluşan nazım şekilleri nelerdir?

Türk tekke şiirinde divan şiiri tesiriyle oluşan nazım şekilleri şunlardır:

kaside

gazel

mesnevi

murabba

tercii bend

terkibi bend

kıta

tuyuğ

müstezad



23-Tekke şiirinde divan şiiri tesiriyle oluşan nazım şekilleri nelerdir?

Türk tekke şiirinde halk şiiri tesiriyle oluşan nazım şekilleri şunlardır:

mani

koşma



24-Tekerleme ve bilmecenin işlevleri nelerdir?

Tekerleme ve bilmecenin işlevleri şunlardır:

çocuk oyununda ebe seçimini kolaylaştırır.

oyunun hareket ettirilmesini sağlar.

çocuğa hoşça vakit geçirtir.

dil ve zeka gelişimini olumlu etkiler.

boğumlama yeteneği geliştirir.

çocukta bilgi ve tecrübeyi arttırır.

çocuğun kendi kültürünü daha kolay tanımasını sağlar.



25-Anonim halk şiiri, tekke şiiri ve âşık şiiri geleneklerinin ortak özellikleri nelerdir?

Anonim halk şiiri, tekke şiiri ve âşık şiiri geleneklerinin ortak noktaları şunlardır:

yoğun olarak hece ölçüsü kullanılması

sese bağlı kafiye

nazım biriminin dörtlük olması



26-Köprülü'ye göre Türk Şiirinin kökeni nerede aranmalıdır?

M. Fuad Köprülü'ye göre Türk Şiirinin kökeni dini törenlerde aranmalıdır. Kamların veya baksıların kendilerinden geçer bir halde ve aynı zamanda müzik eşliğinde okudukları şiirler, Türk Halk Şiirinin ilk örnekleridir. Dolayısıyla kam ve baksılar Türk Şiirinin ilk şairleridir.



27-Umay Günay'a göre, tekke şiiri ve âşık şiirindeki rüya motifinin kaynağı nedir?

Umay Türkeş Günay, tekke şiiri ve âşık edebiyatında karşımıza çıkan rüya motifinin İslamiyet öncesindeki kamlık ve ozanlık geleneklerinden alınma olduğunu ifade eder.



28-Halk şiirinin ilk şairleri kimlerdir?

Türk Halk Şiirinin ilk şairleri şunlardır:

Aprınçur Tigin

Kül Tarkan

Ki-Ki

Pratyaya-Şiri

Asıg Tutung

Çısuya Tutung

Kalım Keyşi

Çuçu



29-Divan-ı Lügati't-Türk'teki şiirler hangi başlıklar altında toplanabilir?

Divan-ı Lügati't-Türk'teki şiirler,

ağıtlar

destanlar

kahramanlık şiirleri

eğlence ve av şiirleri

sevgi şiirleri

pastoral şiirler

ahlaki şiirler

başlıkları altında toplanabilir.



30-Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türleri nelerdir?

Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında Allah hakkında yazılan nazım türleri şunlardır:

Tevhid

İlahi

Münacaat

Elifname



31-Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında Peygamber hakkında yazılan nazım türleri nelerdir?

Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında Peygamber hakkında yazılan nazım türleri şunlardır:

na't

esmâ-i Nebî

siretü'n-Nebî

mucizât-ı Nebî

hicretname

miracname

mevlid

hilye

gevhername

dolapname



32-Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında İslam'ın beş şartı hakkında yazılan nazım türleri nelerdir?

Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında İslam'ın beş şartı hakkında yazılan nazım türleri şunlardır:

salatname

oruçname

ramazanname

hacname



33-Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türleri nelerdir?

Abdurrahman Güzel'e göre, tekke edebiyatında din ve tasavvuf büyükleri hakkında yazılan nazım türleri şunlardır:

Aliname

Maktel-i Hüseyin

Düvazname

Faziletname

Mansurname

Methiye



34-Halk şiirinde kullanılan aruzlu nazım şekilleri hangileridir?

divan

selis

semai

kalenderi

satranç

vezni aher



35-Ali Duymaz'a göre tekerlemenin kaynakları nelerdir?

Ali Duymaz tekerlemenin kaynaklarını şu başlıklar altında ele almıştır:

çocuk zihninin serbestliği

hayal ve düşler

içki, esrar vb. içme

şamanlık esrimesi

tasavvufi aşkınlık

yalan

olağanüstülük

mizah



36-Bilmeceleri konularına göre tasnif eden araştırmacılar kimlerdir?

Bilmeceleri konularına göre tasnif eden araştırmacılar şunlardır:

Şükrü Elçin

Amil Çelebioğlu

Yusuf Ziya Öksüz

İlhan Başgöz



37-İslam'da tasavvuf hangi dönemlerden geçmiştir?

İslam'da tasavvuf,

Hz. Muhammed (s.a.v.)

asrı saadet

tâbiun

ilk sûfiler

tâbe-i tâbiun

aşamalarından geçmiştir.



38-Türk edebiyatında eski ozanların yerini tutan ilk sufiler kimlerdir?

Türk edebiyatında eski ozanların yerini tutan ilk sufiler şunlardır:

Arslan Baba

Korkut Ata

Çoban Ata



39-Koçaklama türünün en iyi örneklerini veren şairler kimlerdir?

Âşık edebiyatında koçaklama nazım türünün en iyi örneklerini veren şairler şunlardır:

Kayıkçı Kul Mustafa

Köroğlu



40-Özkul Çobanoğlu, destanları konularına göre nasıl tasnif etmiştir?

Özkul Çobanoğlu destanları konularına göre şöyle tasnif etmiştir:

sosyal hayat ile ilgili destanlar

kültürel hayat ile ilgili destanlar

iktisadi hayat ile ilgili destanlar

eğitim hayatı ile ilgili destanlar

siyasi hayat ile ilgili destanlar

dini hayat ile ilgili destanlar

askeri hayat ile ilgili destanlar

sosyokültürel çevre ile ilgili destanlar

doğal çevre ile ilgili destanlar

insan ile ilgili destanlar



41-Halk edebiyatında divanda hangi nazım şekilleri kullanılmıştır?

Halk edebiyatında divanda,

gazel

murabba

muhammes

müseddes

musammat

nazım şekilleri kullanılmıştır.



42-Halk edebiyatında satrançta hangi nazım şekilleri kullanılmıştır?

Halk edebiyatında satrançta,

gazel

murabba

muhammes

müseddes

şekilleri kullanılmıştır.



43-Tekke edebiyatı ve divan edebiyatı ortak nazım şekilleri nelerdir?

Tekke edebiyatı ve divan edebiyatı ortak nazım şekilleri şunlardır:

kaside

gazel

mesnevi

murabba

tercii bend

terkibi bend

kıta

tuyuğ

müstezad



44-Divan edebiyatındaki gazel biçimli şiirler ile tekke edebiyatındaki gazel biçimli şiirler arasında ne fark vardır?

Tekke edebiyatında divan edebiyatından farklı olarak gazel biçimi ilahi aşkı konu edinen şiirlerde karşımıza çıkar.



45-Tekke edebiyatında murabba kaç bentten oluşur?

Tekke edebiyatında murabba en az 4 en fazla 8 bentten oluşur:

4≤murabba≤8



46-En önemli tuyuğ şairleri kimlerdir?

En önemli tuyuğ şairleri şunlardır:

Kadı Burhaneddin

Nesimi



47-Tekke edebiyatında tevhidde kullanılan şekiller nelerdir?

Tekke edebiyatında satrançta,

kaside

gazel

mesnevi

şekilleri kullanılmıştır.



48-İlahi türünü en iyi kullanan şairleri kimlerdir?

İlahi türünü en iyi kullanan tekke edebiyatı şairleri şunlardır:

Yunus Emre

Kaygusuz Abdal

Hacı Bayramı Veli



49-Maniler konularına göre hangi alt gruplara ayrılır?

Manileri konularına göre,

sevda manileri

şehir manileri

cinsel maniler

ramazan manileri

milli his manileri

mektup manileri

hayvan manileri

asker manileri

gelin-kaynana manileri

tatlı manileri

öğüt manileri

sosyal maniler

felek manileri

isim manileri

gurbet manileri

anne manileri

sünnet manileri

meslek manileri

mezartaşı manileri

kabadayı manileri

nazar manileri

kardeş manileri

ırmak manileri

politik manileri

fotoğraf arkası manileri

tarih manileri manileri

alt gruplarına ayrılır.



50-Boratav'a göre türküler konularına göre hangi alt gruplara ayrılır?

Pertev Naili Boratav'a göre konularına göre türküler,

lirik türküler

taşlama, yergi ve güldürü türküleri

anlatı türküleri

olmak üzere üçe ayrılır.



51-Tekerlemelerin anlatım ve içerik özellikleri nelerdir?

Tekerlemelerin anlatım ve içerik özellikleri şunlardır:

Tekerlemelerde belli bir konu yoktur.

Tekerlemeler, hem mısra başı hem de mısra sonu kafiyeleri, aliterasyon ve secilerle elde edilen ses oyunları ve çağrışımlarla birbirine bağlanmış, belli bir nazım düzenine sokulmuş, tutarsız hayallerle düşüncelerin sıralanmasından meydana gelmiştir.

Tekerlemelerde bazı düşünceler hayaller, abartma, şaşırtma ve güldürmeye dayalı bazı söz kalıpları içinde art arda sıralanır.

Tekerlemelerdeki düşünce nazım unsurlarıyla aktarılır.

Tekerlemelerin bir kısmı karşılıklı soru-cevap ve zincirleme diyalog şeklinde söylenmiştir.



52-Ninnileri konularına göre tasnif eden araştırmacılar kimlerdir?

Ninnileri konularına göre tasnif eden araştırmacılar şunlardır:

Amil Çelebioğlu

Ali Berat Alptekin

Mehmet Yardımcı

Naciye Yıldız

Doğan Kaya



53-Çelebioğlu, ninnileri hangi başlıklar altında ele almıştır?

Amil Çelebioğlu'nun konularına göre ninni tasnifi şu şekildedir:

dini, kutsi ve fikri mahiyette ninniler

efsane ve ağıt türünde ninniler

dilek ve temenni mahiyetinde ninniler

sevgi ve alaka ifade eden ninniler

övgü ve yergi mahiyetinde ninniler

şikayet ve teessür ifade eden ninniler

ayrılık ve gurbet ninnileri

vaat mahiyetinde ninniler

tehdit ve korkutma ninnileri



54-Bilmeceleri konularına göre tasnif eden araştırmacılar kimlerdir?

Bilmeceleri konularına göre tasnif eden araştırmacılar şunlardır:

Şükrü Elçin

Amil Çelebioğlu

Yusuf Ziya Öksüz



55-Elçin, konularına göre bilmeceleri hangi başlıklar altında ele almıştır?

Şükrü Elçin'in konularına göre bilmece tasnifi şu şekildedir:

tabiat ve tabiat hadiseleri ile ilgili bilmeceler

bitkilerle ilgili bilmeceler

hayvanlarla ilgili bilmeceler

insan ve insan unsurlarıyla ilgili bilmeceler

eşyalarla ilgili bilmeceler

dini bilmeceler



56-Boratav'a göre mani türü nasıl oluşmuştur?

Pertev Naili Boratav'a göre, mani türü İran rübailerinin ve fehleviyyatlarının Türk şiirini etkilemesiyle oluşmuştur.



57-Anadolu'da ilk güçlü mutasavvıf şairler ne zaman ortaya çıkmıştır?

Anadolu'da ilk güçlü mutasavvıf şairler 13. yüzyıl ortalarında ortaya çıkmıştır.



58-Tekke edebiyatının hedef kitlesi kimlerdir?

Tekke edebiyatının hedef kitlesi halk; yani bütün toplumdur. Tekke edebiyatı her kesime hitap eder ve hiçbir suretle toplum içinde sınıf farkı yaratmaz.



59-Tekke edebiyatının ana teması nedir?

Türk Tekke edebiyatının asli temeları insanlara ilk önce Rabbini tanıtmak, ilim öğretmek ve neticede de nefis terbiyesi yaptırmaktır. Tasavvuf mensupları önceleri bu gayeye sadık kalmışlar ancak zamanla bazı tasavvuf ehli bunu değiştirme yoluna gitmişlerdir. Tekke edebiyatının asli temaları kısaca şu başlıklar altında toplanabilir:

Allah'ın birliği

peygamberler

din ve tasavvuf büyükleri

dini inanç

vecd

tasavvufi aşk

insanı kamil

dünyanın faniliği

nefis terbiyesi

ahlak

velayet

şeyh-mürit ilişkileri

ricâlü'l-gayb

keramet

zikir

zühd

halvet

ehli beyt

tayy-i zaman/tayy-i mekan

çile



60-Tasavvufun merkezini teşkil eden kurallar nelerdir?

Tasavvufun merkezini teşkil eden kurallar şunlardır:

tevbe

zühd

tevekkül

kanaat

uzlet

zikir

Hakk'a dönme

sabır

murakabe

rıza



61-Yesevi tarikatı ne zaman kurulmuştur?

12. asırda kurulmuş olan Yesevi tarikatı, Horasan, İran, Azerbaycan, Anadolu'da ve Balkanlarda yayılma imkanı bulmuş, Anadolu'da teşekkül eden bütün tarikatlara temel olmuştur.



62-Köprülü'ye göre Süleyman Bakırgani ile Ahmet Yesevi'nin şiirleri arasındaki benzerlik neden kaynaklanmaktadır?

Fuad Köprülü, Süleyman Bakırgani ile Ahmet Yesevi'nin şiirleri arasındaki benzerliği bir aynıyet gibi görür ve Yesevi tarikatının adabı olarak yorumlar.



63-XIII. yüzyıl Türk tarikatları hangileridir?

XIII. yüzyıl Türk tarikatları şunlardır:

Mevlevilik

Nakşıbendilik

Bektaşilik

Rıfailik

Halvetilik



64-Yunus Emre'nin 13. yüzyıldaki en önemli takipçileri kimlerdir?

13. yüzyılda Yunus Emre'nin en önde gelen takipçileri şunlardır:

Said Emre

Kaygusuz Abdal



65-Kaygusuz Abdal'ın en çok kullandığı mahlaslar nelerdir?

Kaygusuz Abdal'ın en çok kullandığı mahlaslar şunlardır:

Kaygusuz Abdal

Kul Kaygusuz

Miskin Kaygusuz

Sarayı

Miskin Sarayı



66-Kaygusuz Abdal'ın manzum eserleri hangileridir?

Kaygusuz Abdal'ın manzum eserleri:

Divan

Gülistan

Mesnevi-i Baba Kaygusuz

Gevhername

Minbername



67-Kaygusuz Abdal'ın mensur eserleri hangileridir?

Kaygusuz Abdal'ın mensur eserleri şunlardır:

Budalaname

Kitab-ı Miglate

Vücud-name

Risale-i Kaygusuz Abdal



68-Ahi teşkilatı mensubu mutasavvıf ve şairler kimlerdir?

Ahi teşkilatı mensubu mutasavvıf ve şairler şunlardır:

Alaeddin Paşa

Hacı Paşa

Nizameddin Ahmed

Sinanüddin Yusuf Paşa



69-Hangi kaynaklar Yunus Emreden bahsetmiştir?

Yunus Emre'den bahseden kaynaklar şunlardır:

Velayetname

Nefahat Tercümesi

Şakâyık Tercümesi

Meşâirü'ş-Şuara



70-Hangi kaynaklar Abdal Musa hakkında bilgi verir?

Abdal Musa hakkında bilgi veren kaynaklar şunlardır:

Şakâyık

Güldeste

Vefayât

Seyahatname

Tâcu't-Tevarih



71-Yunus'a ait olduğu iddia edilen mezarlar nerededir?

Yunus Emre'ye ait olduğu kabul edilen mezarların bulunduğu yerler şunlardır:

Sivrihisar

Karaman

Ortaköy

Kula

Bursa

Erzurum

Dutçu

Isparta

Afyon

Ünye

Karaşar

Sivas



72-Yunus Emre hangi mahlasları kullanmıştır?

Yunus Emre'nin kullandığı mahlaslar şunlardır:

Yunus

Yunus Emre

Âşık Yunus

Bî-çare Yunus

Miskin Yunus

Koca Yunus

Tapduk Yunus Dedem



73-XIV. yüzyıl tekke edebiyatının temsilcileri kimlerdir?

XIV. yüzyıl tekke edebiyatının başlıca temsilcileri şunlardır:

Said Emre

Kaygusuz Abdal

Abdal Musa

Eflaki Dede

Gülşehri

Âşık Paşa

Elvan Çelebi



74-Kaygusuz Abdal'ın manzum-mensur karışık eserleri hangileridir?

Kaygusuz Abdal'ın manzum-mensur karışık eserleri şunlardır:

Sarayname

Dilgüşa



75-Hacı Bektaş'ın Velayetnamesine göre Yunus Emre'nin doğum yeri neresidir?

Hacı Bektaşı Veli'nin Velayetnamesinde Yunus'un Sivrihisar'ın Sarıköyü'nde doğduğu kayıtlıdır. Bu bilgiyi Lâmiî de teyit etmektedir.



76-Bâde içmenin safhaları nelerdir?

Bâdeli aşıkların büyük çoğunluğu bâde içme olayını dört safhada tamamlamışlardır:

hazırlık

rüya

uyanış

ilk deyiş



77-Âşık şiirinin en önemli özellikleri nelerdir?

Âşık şiirinin dili anlaşılırdır.

Âşık şiiri nazım birimi dörtlüktür.

Âşık şiiri dinleyicisi halktır.

Âşık şiirinin konusu halkın hayatıdır.



78-Anonim halk şiirlerinin ortak özellikleri nelerdir?

Anonim halk şiirlerinin başlıca ortak özellikleri:

ilk yakıcılarının belli olmaması

halka mal olması

duygu ve ifadenin ortak olmasıdır



79-Tasavvuf kelimesi nereden gelmektedir?

Tasavvuf ve sufi kelimeleri Kuran'da ve hadislerde geçmez. Tasavvuf kelimesinin kökeni ile ilgili rivayetler şunlardır:

Tasavvuf mesleğini seçenler, bir tür yün elbise anlamına gelen "sof" giyerler. Sof giyenlere sufi, tuttukları yola tasavvuf denmiştir.

Hz. Peygamber zamanında mescidin sofasında yatıp kalkanlara "ashab-ı suffa" denirdi. Ashab-ı suffa gibi yoksulluğu seçenlere sufi, yollarına ise tasavvuf denmiştir.

Tasavvuf, okun nişandan sapması anlamına gelen suvuftan türemiştir.

Ümmetin ilk "saf"ında bulunanlara sufi, mesleklerine tasavvuf denmiştir.

Kalp temizliği anlamına gelen "safa" sahibi olanlara sufi, tuttukları yola tasavvuf denmiştir.

Sufi tertemiz anlamındaki "safavi"den gelir.

Azıksız çöle gidip "sufane" denen bitkiyi yiyenlere sufi denmiştir.

Sufi, cahiliye devrinde kendilerini Kabe hizmetine vakfeden  Sufa oğullarından gelmiştir.

Sufi, Yunanca "sofos"tan gelmiştir.



80-Dini tasavvufi halk şiirlerinin ortak özellikleri nelerdir?

Dini tasavvufi şiirlerin kaynağı İslam dini ve tasavvuftur.

Dini tasavvufi şiirler didaktiktir.

Dini tasavvufi şiirlerin vezin, kafiye, dil ve üslupları İslamiyet öncesi Türk şiirinin etkisi altındadır.



81-Anonim halk şiiri, dini tasavvufi halk şiiri ve âşık edebiyatının ortak noktaları nelerdir?

Her üç gelenekte de,

yoğun olarak hece ölçüsü kullanılması

sese bağlı kafiye

nazım biriminin hane olması

halk şiirinin öne çıkan başlıca ortak noktalarıdır.



82-Türk halk şiirinin ilk örnekleri nelerdir?

Kamların kendilerinden geçer bir halde ve aynı zamanda müzik eşliğinde okudukları şiirler, Türk halk şiirinin ilk örnekleri olarak kabul edilmektedir.



83-İslamiyetten önce halk şiiri kimler tarafından icra edilmekteydi?

İslamiyetten önce halk şiiri,

ozan

kam

oyun

baksı

tarafından icra edilmekteydi.



84-Türk Halk Şiirinde nazım ürünü belirleyen unsurlar nelerdir?

Türk Halk Şiirinde nazım ürünü belirleyen unsurlar,

konu

ezgi

işlev

unsurlarıdır.



85-Halk şiirini yazılı şiir geleneklerinden ayıran nedir?

Halk şiirini yazılı şiir geleneklerinden farklı kılan en önemli husus ezgidir.



86-Tekke Edebiyatının kurucusu kimdir?

Tekke Edebiyatının Türkistan sahasındaki kurcusu Ahmet Yesevi, Anadolu Sahasındaki kurucusu Yunus Emre'dir.



87-Köprülü'ye göre tekke edebiyatı en iyi örneklerini hangi dönemde vermiştir?

Fuad Köprülü'ye göre tekke edebiyatının en büyük şairleri 13. yüzyılda Anadolu'da yetişmiştir. Tekke edebiyatı en iyi örneklerini 13. ve 14. yüzyıllarda vermiştir.



88-Orhan Gazi'nin son, 1. Murat'ın ilk veziri kimdir?

Sinanüddin Yusuf Paşa'dır.



89-Âşık Çelebi'ye göre Yunus Emre nerelidir?

Âşık Çelebi Meşairü’ş-Şuâra adlı eserinde Yûnus Emre’nin Bolulu olduğunu zikreder.



90-Yunus Emre'nin şçhretli bir mutasavvıf olarak tanınmasının en önemli sebebi nedir?

Yunus Emre'nin şçhretli bir mutasavvıf olarak tanınmasının en önemli ve müessir sebebi Divanıdır.



91-Yunus Emre'nin Divanında en fazla durduğu konular nelerdir?

Yunus Emre'nin Divanında en fazla aşk ve ahlak üzerinde durmuştur. Ayrıca, ilahi aşk ve sevgi, varlık ve varlığa geliş ile ilgili problemler, ölüm ve ölümsüzlük fikirleri, bilgilenme ile ilgili meseleler, hülasa insanı insan yapan bütün özellikler Yunus'un dile getirdiği konulardır.



92-Ahmed Sırrı Baba'ya göre Kaygusuz Abdal'ın ölüm tarihi nedir?

Mısır'ın son Bektaşi şeyhlerinden Ahmed Sırrı Baba, hiçbir kaynak belirtmeden Kaygusuz Abdal'ın 1444 tarihinde vefat ettiğini yazar. Ahmed Sırrı Baba'nın verdiği bu ölüm tarihini Rıza Nur, Anna Maria Schimmel, Walter Björkmann ve Rudolf Tschudi aynen kabul eder.



93-Türk edebiyatında fakr-name geleneğini ilk kim başlatmıştır?

Edebiyatımızda Ebu'l-Hasan Harakani ile başlayan fakr-name geleneği Ahmed Yesevi ve Âşık Paşa ile devam etmiştir.



94-Ninnilerin ezgileri kim tarafından belirlenir?

Ninnilerin ezgileri genellikle anneler tarafından belirlenir.



95-Köprülü'ye göre Türk Edebiyatının ilk şairleri kimlerdir?

Lam ve baksılardır.



96-Hacı Bektaş'ın Velayetnamesine göre Yunus Emre'nin doğum yeri neresidir?

Sarıköyüdür.



97-Şanlıurfa'da kadınların söylediği maniye ne denir?

Şanlıurfa'da kadınların söylediği maniye meani denir.



98-Şanlıurfa'da erkeklerin söylediği maniye ne denir?

Şanlıurfa'da erkeklerin söylediği maniye hoyrat denir.



99-Tekke edebiyatının hedef kitlesi nedir?

Tekke edebiyatının hedef kitlesi halktır.









İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR






Halk Edebiyatında Söylemelik ve Seyirlik Türler Çalışma Soruları-1









Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

10 Soruda Mecmau'l-havas Çözümler

(76) 10 Soruda Rıza Tezkiresi

Osmanlı'da Yenileşme Hareketleri Çalışma Sorularının Çözümleri-1